Vilkår og betingelser

Generelle kjøpsbetingelser for billett

• Ved betaling sendes billett eller verdikupong for forhåndsbetalt produkt pr. epost og/eller SMS.

• Billett har en begrenset gyldighet pr. omvisning og/eller arrangement og inngangsbillett med gjeldende tidsrom.

• Alle besøkende skal vise gyldig billett ved kontrollpunkt for å komme inn i fabrikken.

• Digitale billetter (eks. QR-kode eller annet digitalt format) aksepteres på lik linje med billetter på papir.

• Alle besøkende må ha billett for adgang til The Plus, dette gjelder også besøkende med gratis adgang.

• Angrerettloven gjelder alle produkter unntatt inngangsbillett. Innen en 14 dagers periode kan det kreves refundering. Billetter til kulturarrangement omfattes ikke av angrerettloven.

Generelle kjøpsbetingelser for varer

Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene
Selger er The Plus, Gaustadvegen 140, NO-2240 Magnor, org.nr. 925 796 824, +47 23 00 78 40 visit@vestre.com, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

• Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

• Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.

• Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

Kortkjøp
Ved kortkjøp samarbeider vi med en autorisert betalingsformidler som hjelper oss å kontrollere at kortet er gyldig for kjøp direkte med banken din. Vår betalingsformidler behandler kortinformasjonen på korrekt måte i henhold til den internasjonale sikkerhetsstandarden PCI DSS, som kortselskapene VISA, MasterCard, Diners, American Express og JCB står bak. Dette innebærer at kortopplysningene dine håndteres på en svært sikker måte. Når du handler med kort forbeholder vi oss retten til å foreta en personkontroll. All kommunikasjon er kryptert, slik at ingen kan fange opp informasjonen du oppgir.

Medlemskap The Plus Venneforening
• Ved kjøp av medlemskap, så gjelder det minimum for et år av gangen. Medlemskapet fornyes manuelt.

• Både analogt og digitalt medlemskort gir adgang til fabrikkbygget og innendørs fasiliteter.

• Ved medlemsarrangement er aktuelt medlem pliktig å kunne fremvise gyldig medlemskort for adgang

• Enkelte medlemsarrangment vil kreve at man har løst tilleggsbillett.

• Ved andre arrangement gjelder generelle bestemmelser.

• For andre medlemsbetingelser, henvises det til medlemssidene på våre nettsider.

Personopplysninger/GDPR
Ved å benytte deg av nettsiden theplus.no, og ved å melde deg på nyhetsbrev og invitasjoner fra The Plus AS, aksepterer du at The Plus AS behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen og gjeldende lovgivning om beskyttelse av personopplysninger. Dersom du er medlem av The Plus venneforening, behandler vi dine personopplysninger i henhold til medlemsvilkårene) i tillegg til denne personvernerklæringen.

Definisjon personopplysninger
Personopplysninger dekker alle opplysninger som kan benyttes for å identifisere en person. Personlige opplysninger kan for eksempel være fornavn, etternavn, adresse, e-postadresse eller andre kontaktopplysninger.

Behandling av personopplysninger
Det er The Plus AS som er behandlingsansvarlig etter de gjeldende reglene om beskyttelse av personvernopplysninger. Vi ønsker å gi deg en best mulig brukeropplevelse hos oss, og her finner du en oversikt over hvordan vi håndterer dine personopplysninger ihht. Personopplysningsloven, herunder EU-forordning 2016/679 (General Data Protection Regulation, heretter kalt «GDPR»). Dine personopplysninger behandles bare av autorisert personell som har tilgang til informasjonen i kraft av sin yrkesmessige stilling, og som er underlagt en forpliktelse til utelukkende å hente/bruke dataene for det spesifiserte og legitime formålet de ble samlet inn for.

Dette er personopplysningene vi behandler:
• Personopplysninger du registrerer når du oppretter og oppdaterer din bruker, som for eksempel navn, telefonnummer og e-postadresse.

• Personopplysninger du registrerer når du melder deg The Plus AS og Vestre AS’ nyhetsbrev eller arrangementer via invitasjon, som for eksempel e-postadresse, navn og telefonnummer.

• Opplysninger i forbindelse med kjøp på nettsiden, for eksempel billetter som legges i handlekurven.

• Opplysninger om hvilke sider du besøker og generell atferd på nettsiden.

Informasjon via informasjonskapsler

Bruk av personopplysninger
Ved å oppgi dine personopplysninger gir du ditt samtykke til at vi bruker dine opplysninger til å levere de tjenestene du forventer. Disse tjenestene er:

• Å opprette og håndtere din personlige brukerkonto

• Å sende invitasjoner og nyhetsbrev (dersom du har meldt deg på denne tjenesten)

• Å ha mulighet til å analysere hvordan du benytter theplus.no, for hele tiden å kunne forbedre nettsiden

Deling av personopplysninger
Vi deler kun dine personopplysninger med våre leverandører innenfor kundeservice, analyse/statistikk, betaling og teknisk support. Disse leverandørene trenger opplysningene for å kunne levere tjenester til oss innenfor rammene av de behandlingsaktiviteter som fremgår av denne erklæringen. Vi har databehandleravtaler med de aktuelle leverandørene som setter tydelige begrensninger for hvordan de kan bruke dine personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernregelverk.

Lagring og sikring av personopplysninger
Alle personopplysningene dine lagres innenfor EU/EØS, men noen av våre leverandører har tekniske supporttjenester plassert utenfor EU/EØS. Ved bruk av disse supporttjenestene, vil en eventuell behandling av dine personopplysninger være regulert i henhold til EU/EØS' standardkontrakt for overførsel til tredjeland eller annen godkjent overføringsmekanisme. Dine personopplysninger blir lagret så lenge det er nødvendig for å utføre tjenestene beskrevet i denne erklæringen, inntil du ber oss slette dem, eller så lenge loven pålegger oss å beholde dem. Deretter blir de slettet.

Administrering av personopplysninger
Du kan når som helst velge å endre dine personopplysninger. Dette kan du enten gjøre selv dersom du har bruker i nettbutikken eller er medlem hos oss. Vi kan også kontaktes direkte for bistand.

• Ønsker du innsyn i dine personopplysninger, har du rett til å be om dette.

• Ønsker du å få dine personopplysninger korrigert, har du rett til å be om dette.

• Ønsker du å slette dine personopplysninger, har du rett til å gjøre dette så lenge vi ikke er lovpålagt å lagre dem.

• Ønsker du å begrense behandlingen av dine personopplysninger, har du rett til å be om dette.

• Du vil motta informasjon fra oss dersom vi gjør korrigeringer eller sletter dine personopplysninger, eller begrenser behandlingen av dem.

• Du har mulighet til å kreve personopplysningene dine utlevert i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format, og til å ta opplysningene med deg til en annen virksomhet. Dette gjelder kun opplysninger du aktivt har gitt fra deg.

• Du har rett til å gi beskjed dersom du mener vi ikke behandler dine personopplysninger korrekt.

Hvordan fungerer regelverket rundt personopplysninger?
All behandling av personopplysninger, som innsamling, registrering, lagring og utlevering, er underlagt særskilte regler, blant annet i personopplysningsloven. Det er The Plus AS som er «behandlingsansvarlig», altså ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med lovens regler. Datatilsynet fører tilsyn med at regelverket overholdes i Norge. Du har rett til å klage til Datatilsynet over behandlingen som gjøres av behandlingsansvarlig i forbindelse med denne personvernerklæringen.

Informasjonskapsler
Når du besøker våre nettsider, plasseres en informasjonskapsel («cookie») som brukes til å gjenkjenne din datamaskin eller mobiltelefon. Den gir informasjon om din aktivitet på våre nettsider. Informasjonskapsler gjør brukeropplevelsen enklere for deg, ettersom informasjonskapsler gjør at din mobiltelefon eller datamaskin for eksempel husker login-opplysninger ved ditt neste besøk. Informasjonskapsler gir oss også informasjon om din adferd på våre nettsider, som gjør at vi kan tilby mer relevant innhold til deg. Du kan lese mer om informasjonskapsler her.

Opphavsrett

Innholdet på denne nettsiden er opphavsrettslig beskyttet og tilhører The Plus AS.

Kontaktinformasjon

Behandlingsansvarlig er The Plus AS. Dersom du har spørsmål knyttet til dine personopplysninger kan du gjerne kontakte oss på e-post visit@vestre.com.